Camins de pedra seca amb família a la vall Fosca: Castell-estaó a Antist

Camins: El nostre patrimoni de paret de pedra seca

La recuperació, conservació i difusió del nostre patrimoni és una obligació que no podem oblidar. I per patrimoni també entenem totes aquestes parets de pedra en sec que trobem al nostre entorn. Aquest s’ha construït ininterrompudament fins als nostres dies, lligada moltes vegades a les activitats agrícoles i ramaderes i que a través d’un immens esforç humà ha transformat el paisatge. Hem de pensar que les nostres generacions passades fins als nostres avis han anat transformant l’entorn mitjançant els murs de pedra seca, però durant els últims anys aquests han estat oblidats i molts d’ells s’han anat deteriorant.

L’Associació Marques de Pastor

Per possibilitar la conservació d’aquest extraordinari patrimoni heretat dels nostres avis i que creiem que som responsables de transmetre’l als nostres fills, l’Associació Marques de Pastor ha començat a treballar per recuperar-lo, conservar-lo i difondre’l, conscienciant a la població que els murs són part del nostre patrimoni.
camí amb família a la vall Fosca: de Castell-estaó a Antist
L’Associació Marques de Pastor té com a objectiu principal recuperar les parets de pedra seca del recorregut del Cinquè Llac, i el tram de Castell-estaó a Antist forma part d’aquesta ruta, concretament de la tercera etapa, i és on ha dut a terme les primeres accions de restauració, que també han estat possibles gràcies als diversos voluntariats dels estudiants de la Universitat de Breda (Holanda) que es van realitzar al maig 2014 i juny 2015, l’ aportació econòmica que va fer la Universitat de Breda a l’Associació i a la col·laboració de l’Ajuntament de la Torre de Capdella i el Consell Comarcal del Pallars Jussà.

La tècnica i funcionalitat del mur de pedra seca

En els murs de pedra seca no s’utilitza cap altre material que la pedra, aprofitant les seves característiques: el volum, el pes, la forma, la duresa i la resistència es col·loca magistralment per fer murs o marges de contenció de camins o prats. Els murs o marges tenen la funció d’anivellar el terreny, defensar-lo de les correnties d’aigua i facilitar les plantacions. S’alcen com a elements de separació entre finques o per la protecció de camins, com és en el cas del camí de Castell-estaó a Antist.

Fitxa tècnica del camí de Castell-estaó a Antist

Distància: 2,82 km
Desnivell positiu: +219 m
Desnivell negatiu: -106 m
Altura màxima: 1.119 m
Altura mínima: 1.248 m
Temps estimat: 45 minuts
Dificultat: aquest tram no presenta cap dificultat tècnica

Roadbook del camí de Castell-estaó a Antist

Castell-estaó (1.100 m). Quan s’arriba per la carretera a Castell-estaó, s’arriba fent un revolt molt tancat cap a la dreta. Uns metres més endavant es pot deixar el cotxe i anar a visitar el poble. Però el nostre camí comença al revolt d’entrada al poble. A la dreta el camí d’Oveix, senyalitzat, i uns metres després, també a la dreta de la marxa, el d’Antist.

Camí vell de Castell-estaó a Antist (1.120 m). A partir d’aquí el camí avança pel vessant de ponent de la vall Fosca en direcció sud fins arribar al poble d’Antist . S’avança entre antics bancals de conreu i boscos de roure, mantenint l’alçada. Al deixar la carretera, primer de tot el camí puja suau fins desembocar en una pista que cal agafar de pujada, a l’esquerra. En aquest primer tram s’ha restaurat totes les parets de pedra seca gràcies a l’aportació econòmica de la Universitat de Breda 2014.
0,3km– 5 min Camí vell de Castell-estaó a Antist (1.150 m). A l’esquerra neix un accés a un prat que queda per sota de la pista que també porta a retrobar de nou el camí vell d’Antist. S’avança entre antics bancals mantenint la mateixa alçada fins trobar una bifurcació. En aquest tram es on es troba la pedra commemorativa amb una placa gravada que recordarà sempre més que aquella reconstrucció va ser realitzada gràcies a l’aportació econòmica de la Universitat de Breda (2014)
 Reconstrucció de pedra seca realitzada gràcies a l’aportació econòmica de la Universitat de Breda 2014.
0,5 km – 8 min Bifurcació de camins (1.160 m). Es continua pel camí de l’esquerra, en lleu baixada. Poc després el camí comença a guanyar alçada fins creuar el barranc d’Eixert, després del qual es troba una nova bifurcació de camins.
1,300 km – 25 min Bifurcació de camins (1.240 m). Es continua pel camí de l’esquerra perdent alçada poc a poc fins desembocar en una pista d’accés a un prat.
1,700 Km – 30 min Pista (1.230 m). Es continua per la pista seguint el mateix rumb que es duia, però aviat cal deixar-la per retrobar de nou el camí a la dreta, que es manté paral·lel i molt proper a la pista. En aquest tram és on s’han dut a terme els dos voluntariats de la Universitat de Breda i mitjançant dues pedres commemoratives ha quedat constància de la seva feina realitzada.
Reconstrucció de paret de pedra seca gràcies al voluntariat de la Universitat de Breda 2015

Pedra commemorativa del voluntariat de la Universitat de Breda 2015

Finalment, el camí desemboca de nou a la pista just davant del poble d’Antist. De seguida s’arriba a una altra pista més transitada que cal agafar a l’esquerra per sortir a la carretera d’accés a Antist.

El paisatge
seria horrible si la gent,
generacions i generacions d’homes obscurs,
no haguessin ordenat el país en

…un immems jardí de pedres